L'alumne 3, que està cursant 3r de primària, mostra moltes dificultats, tal i com ara veurem; però la família es mostra molt negativa davant la proposta que l'alumne pugui repetir el curs, la mare està empenyada en la idea que "si li donem reforços pot seguir el curs", "jo en casa no pare de matxacar-lo". Parlant amb la psicopedagoga, decidirem que al passar-li les proves, la mare podria veure resultats més objectius, fent-li entendre que no li estem fent cap favor a l'alumne obligant-lo a fer deures des de que s'alça fins que es gita, doncs el nen està cansat i apenes te temps per jugar.
RESULTATS DEL TALE
Nivell
|
Errades
|
Tipus d’errades
|
|
Lletres
|
Nivell 1
9+3 / 12
|
Adicció (3
Rectificació (2/1)
Substitució (6/3)
Vacil·lació (1/1)
|
Ch – xa. T- ta. M – mu.
B – v/b.
K – xa. Ñ-xa. K- h. Rr-ar. X-h. Rr-r.
|
Síl·labes
|
Nivell 1
6/4
|
Inversió (5/0)
Substitució (1/1)
|
Gli – gil. Tar- tra. Dri-
dir. Gro. Gor. Bra- bar.
Ib- ir.
|
Paraules
|
Nivell 1
24/15
|
Vacil·lació (1/3)
Substitució de paraula
(9/0)
Substitució (1/2)
Repetició (2/1)
Inversió (2/0)
Omissió (5/1)
Rectificació (2/1)
|
Abuelo
Col-cul. Leche- elche.
Padre-padel
Albañil- albaxil
Afe.
Mercromina- mercromina
Hombre – hobre
gitano
|
Text
|
Nivell 3
27/8
|
Inversió (3/0)
Rectificació (2/1)
Substitució paraula (6/1)
Adicció (3/1)
Adicció de paraula (3/1)
Omissió (4/3)
Omissió paraula (6/0)
|
En general, va llegir de
manera sil·làbica, lent, sense entonació, senyalant amb el dit i es va botar
mig text, i dp va tornar enrere.
|
Comprensió Lectora
|
Nivell 3
2’5 punts
|
1 resposta correcta
3 respostes incompletes
|
Al llegir en veu baixa, la seguia amb el dit i se l’escoltava.
|
Grafisme
|
Tipus B
Nivell 3
10/7
|
Irregular
Oscil·lació
Línies anòmales
Interlínies
Zones
Superposició
Soldadura
Curves
|
S’observa un traç
irregular, ja que no discrimina entre majúscules i minúscules.
|
Ortografia copia
|
Nivell 1
17/8
|
Substitució (9/1)
Omissió (5/1)
Fragmentació (3/0)
|
Direccionalitat de a / o
No respecta majúscules i
minúscules
Ha estat prou distret,
escoltant tots els sorolls. En les frases es va concentrar més.
|
Ortografia Natural
Dictat
|
Nivell 3
39/1
|
Omissió paraula (9/)
Substitució (4/1)
Omissió (18/1)
Addicció (2/1)
Inversió (2/0)
Unió (2/1)
Fragmentació (2/1)
|
El traç i la
direccionalitat de les vocals o/a es confonen molt, fins al punt de no saber
quines de les dues lletres ha escrit.
|
Ortografia arbitrària
Dictat
|
Nivell 3
15/8
|
Accentuació (3/4)
Puntuació (2/0)
Consonants (10/3)
|
|
Sintaxis
|
Nivell 3
15/3
|
Incoherència en el text
Gènere i nombre
Enumeració de paraules
Estilo telegràfic
Ordre
Omissió de paraules
|
|
Contingut expressiu
|
Nivell 1
1/2
|
Només 1 qualificatiu
Molta incoherència en el
text, frases incompletes, absència de connectors i de idees.
Va escriure tres paràgrafs
que no tenien sentits entres si.
Li va costar molt posar-se
a escriure.
|
Número de oracions: 4/5
Nivell 1.
|
INFORME DEL TALE
Aquesta
prova analitza el nivell de lectura i escriptura dels alumnes d’entre 6 i 10
anys a través de dues parts. La primera part està enfocada a la lectura, a
partir de lectura de lletres majúscules i minúscules, de síl·labes, de
paraules, de text i de comprensió lectora. I la segona part d’escriptura compta
amb còpia de paraules i frases, un dictat i una redacció espontània.
TIPUS D’ERRADES
VACIL·LACIÓ
REPETICIÓ
RECTIFICACIÓ
SUBSTITUCIÓ
ADDICCIÓ
OMISSIÓ
INVERSIÓ
SIL·LABEIG
REGISTRE DE LECTURA
LECTURA DE LLETRES
A l’alumne se li presenta una làmina amb
diverses lletres soltes que ha de llegir, pot nomenar les lletres pel seu nom o
de manera fonètica.
L'alumne 3 va fer 6 substitucions de lletres
de les 3 permeses en la prova, va substituir les lletres K, Ñ majúscules per
/xa/, la K, X minúscula per /h/, la rr minúscula per /ar/. En 3 lletres, CH, T,
M, va fer una addicció d’una vocal en cadascuna d’elles, /xa, ta, mu/
respectivament, no corresponent-se a cap forma de lectura d’eixa lletra. Va
mostrar 1 vacil·lació i rectificació.
Amb tot estaria en el nivell 1, mostrant
12 errades de les 12 permeses dins d’aquest nivell, i ha fet un temps de 1’
24’’ dels 48’’ marcats al nivell. Encara que segons la seua edat cronològica
hauria d’estar al nivell 3, havent tardat no més de 30’’ i havent fet com a
màxim 6 errades.
*Cal recordar que l'alumne, segons l’edat
cronològica hauria d’estar en el nivell 3.
LECTURA DE SÍL·LABES
Igual que abans, se li dona a l’alumne una
làmina amb varies síl·labes simples, inverses i travades, les quals ha de
llegir.
Es va observar que davant les síl·labes
travades, GIL, TAR, DRI, GRO, BRA va fer una inversió en totes elles, llegint
/gil, tra, dir, gor, bar/. I una substitució en una síl·laba inversa IB /ir/.
Es situaria al nivell 1, amb 6 errades de
les 4 permeses. Amb un temps de 35’’ dels 30’’ en eixe nivell.
LECTURA DE PARAULES
Se li dona a l’alumne una làmina amb
diverses paraules, que tenen diferent grau de dificultat, les quals ha de
llegir.
Es va observar una lectura prou
sil·làbica, les paraules curtes, amb síl·labes simples, com MAMA, CAMA, RANA,
les va llegir adequadament. Davant les paraules amb alguna síl·laba travada,
feia moltes substitucions, arribant a substituir la paraules sencera per un altra
paraula que tenia alguna semblança, LECHE /elche/, PADRE /pàdel/, altres
vegades la paraula que llegia no tenia cap sentit DOMINGO /domincina/. També
s’han observat certes omissions en paraules curtes HOMBRE /hobre/, inversions
BALCÓN /blanco/, addiccions ESCRIBIR /sescribir/ i alguna rectificació mentre
llegia.
Amb tot, es troba al nivell 1 amb 24 de
les 15 errades permeses. Amb un temps de 4’10’’ dels 2’08’’.
LECTURA DE TEXTOS
Se li dona a l’alumne un text, del seu
nivell cronològica (nivell 3) per a que el llitja a en veu alta.
Es varen observar un lectura molt
sil·làbica, lenta, sense entonació i senyalant amb el dit. Mentre llegia, va
fer errades molt semblants a les observades fins ara, inversions MUSEO /mueso/,
rectificacions, substitucions de paraules QUIETECITOS /siestecitos/, addiccions
ESPACIOSA /sespaciosa/, omissions en lectura de paraules.
Estaria al nivell 3, amb 27 errades de les
8 permeses. Amb un temps de 3’ 19’’ dels 53’’.
LECTURA SILENCIOSA (COMPRENSIÓ)
Se li dona a l’alumne un text adequat al
seu nivell segons l’edat cronològica, el qual el llig en veu baixa, i després
ha de contestar de manera oral 10 preguntes que li formulem.
Mentre llegia, s’observa que segueix amb
el dit la lectura i que se l’escolta en veu baixeta.
Només va contestar adequadament 4
preguntes, matisant que 3 d’elles van ser de manera incompleta. En general les
respostes són molt escuetes o no s’enrecordava del que havia llegit.
REGISTRE D’ESCRIPTURA
CÒPIA
En una fulla ha d’anar copiant síl·labes,
paraules i frases amb la seua lletra.
S’ha observat que les grafies de les
vocals A, O minúscules es confonen, no
es pot discriminar quina lletra ha escrit. Mostra alguna fragmentació en
paraules llargues DROMEDARIO /dromedario/, omissions MÀRMOL /mármo/.
A nivell general barreja les minúscules i
majúscules de manera indiscriminada, dificultant la grafia o el traç. Durant
aquesta prova se’l va notar molt distret.
DICTAT
Adequant-se també a la seua edat, se li va
fer un dictat. S’ha observat que les errades ja comentades abans
(substitucions, omissions...) s’han vist reflectides en el dictat.
ESCRIPTURA ESPONTÀNIA
Se li demana a l’alumne que faja una
redacció d’un tema lliure. S’ha observat que les frases són molt simples i
incompletes, fent que el text final no tinga quasi sentit. Li va costar molt
posar-se a escriure, i es cansava molt ràpid.
RESUM I INTERVENCIÓ
Errades més freqüents
Ø Substitucions
Ø Omissions
Ø Inversions
Punt fort a destacar
v El tamany de la lletra es adequat.
v Mostra una motivació adequada per començar
a treballar. (encara que has de mantenir-lo motivat)
Punt feble
o
Indiscriminació
entre majúscules i minúscules
o
Falta
de direccionalitat en el traç de la o/a
o
Substitució-invenció
de paraules.
o
Incoherència
en el text escrit.
o
Lectura
sil·làbica i lenta.
o
Falta
de comprensió.
o
Dificultat
per donar-li un sentit al que llig.
Punts a treballar
ü Concentració i atenció
ü Substitucions i omissions en textos
escrits i llegits
ü Coherència escrita i oral
ü Síl·labes travades.
ü Direccionalitat de les vocals o/a
ü Discriminació entre majúscules i
minúscules.
ü Comprensió dels textos, frases... oral i
escrit.
ü Construcció de frases simples
ü Fluïdesa en la lectura (lectura de
síl·labes, paraules, frases i textos.)
ü Normes ortogràfiques bàsiques: darrere de
punt s’escriu majúscules. Noms pròpies en majúscula.
No hay comentarios:
Publicar un comentario