miércoles, 20 de mayo de 2015

VALORACIÓ SEGONS LA RÚBRICA


Arribades a estes dades, ens toca fer una mica de vista enrere i reflexionar sobre aquest procés. Per a valorar, seguint les indicacions de la tutora, faré servir les competències que aparèixer a la rúbrica de la pac 2.

COMPETÈNCIES
VALORACIÓ I AUTOAVALUACIÓ
1. Capacitat  per cercar , tot utilitzant fonts rigoroses, la informació teòrica i legislativa pròpia d’un àmbit concret d’intervenció psicopedagògica,  per analitzar-la i per relacionar els conceptes que se n’extreuen amb les característiques concretes del context de treball.

Al llarg de les pràctiques, el que he hagut de cerca sobretot ha sigut informació sobre les proves estandaritzades que he utilitzat: WISC, TALE i ELO, aquesta informació m’ha sigut proporcionada per la psicopedagoga del centre, extreta dels manual d’aplicació de les mateixes proves i d’alguns resums que ella tenia.
Per altra banda, del llibre proporcionat per la tutora de la UOC, Ensenyar llengua de Daniel Cassany, també he extret alguna informació respecte al tema central de la meua intervenció que és lectoescriptura.
També he fet servir a Gianni Rodari i el seu llibre Gramàtica de la fantasia per extreure activitats per treballar aspectes de lectura i escriptura. I el llibre de El elemento de Ken Robinson hem va servir per extreure certs aspectes metodològics, que usen també en el meu centre, i que versen sobre prioritzar els punts forts de l’alumne per tal que pugui millorar els seus punts febles.
Per tot açò, considere que he fet ús de varies fonts per tal de dur a terme la intervenció al llarg d’aquestes mesos.
2. Capacitat per elaborar i sintetitzar informació especialitzada (els fenòmens estudiats, les accions que se’n deriven, etc.), de forma clara i coherent, tot utilitzant els instruments específics habituals de l’àmbit professional, com ara informes i d’altres documents escrits.
El major repte pensant en aquesta capacitat d’elaborar i sintetitzar ha sigut en la fase 4 quan he hagut de plasmar els resultats dels test i elaborar els informes.
El treball de plasmar tots els resultats en una taula va ser molt sintètic i quan li’l vàrem ensenyar a la psicopedagoga, ens va felicitar, doncs diu que era una taula que qualsevol professional que la mire, podria fer-se una idea de les dificultats de l’alumne. Aquest comentari va ser molt alentidor i va ajudar a seguir amb la redacció de l’informe, el qual després va tornar a revisar abans de parlar amb els pares.
Pense que he elaborat informació precisa, clara i coherent sobre les tasques que havia de fer en cada alumne respecte a la detecció de les seues dificultats.  
3. Capacitat per a analitzar i descriure les realitat complexes i els aspectes clau de l’activitat psicopedagògica que duu a terme una determinada institució en un àmbit d’intervenció, tot integrant els coneixements assolits en les assignatures cursades al llarg del programa.
Tot el blog està estructurat de manera que s’identifiquen clarament les entrades depenent de la fase que s’ha treballat.
Les fases són les indicades per la tutora, les quals ens ajuden a dur a terme l’activitat psicopedagògica, doncs cal una bona estructuració de les tasques que s’han de fer, incloent objectius, activitats, indicadors... per tal de poder anar fent reflexió durant les fases que s’estan implementant.
He de dir que fins al moment, eixes fases les tenia com a “teoria”, les havia usat en altres assignatures, però em costava de recordar, però hui és el dia que no cal “mirar el paper”, doncs com ja les he dut a la pràctica, em són molt més properes i significatives, havent pogut incloure altres coneixement de les assignatures, com models d’intervenció, diagnòstic en educació o noves tecnologies.
4. Capacitat per analitzar en profunditat  una intervenció psicopedagògica concreta (habitualment portada a terme pel tutor del centre), no des d’una perspectiva individual sinó aplicant un model d’anàlisi que afavoreixi la construcció del context a partir de la col·laboració amb altres persones i professionals.
Respecte aquest punt, he d’apuntar que vaig fer més anàlisis del treball del psicopedagog del centre als treballs del pràcticum l.
Aquests mesos, a l’estar en el mateix centre i conèixer ja la dinàmica de treball, que cal dir, s’inclou dins d’un model d’intervenció educacional i constructiu, doncs la meua tutora sempre ens ha dit que hi ha que prioritzar que els aprenentatges que s’aconsegueixin siguin el més funcionals possible i que parteixen de la motivació i interessos dels alumnes que tenim.
No he fet referència expressa, però si que de manera implícita, moltes entrades del blog han versat sobre aquestes idees, parlant sobre els interessos dels alumnes per captar la seua atenció i poder treballar amb ells els seues punts febles.
5. Capacitat per a adoptar  un comportament ètic amb  les persones, les institucions i la pràctica professional, tant pel que fa als  plantejaments teòrics com a la pràctica psicopedagògica, tot respectant i aplicant els principis  i les normes deontològiques de la professió.
Al llarg de totes les pràctiques, sempre hem respectat molt a tots els alumnes, i a les seues famílies, cenyint-nos a les indicacions i recomanacions que ens deia la tutora. De fet, una de les famílies no va acceptar que nosaltres estiguérem amb el seu fill i no va haver cap problema per la meua part. Tots els informes i documents que hem vist del centre, han sigut tractat amb el màxim de respecte, sense jutjar; i sempre usant pseudònims per tal de preservar la identitat dels alumnes.
Les reunions que hem fet amb la psicopedagoga, han sigut sempre respectat l’horari establert, i donant prioritat a les sessions amb els alumnes; a més d’intentar sempre dur preparades les tasques o preguntes i dubtes a eixes reunions nostres. Açò feia que fossen reunions productives.
6. Capacitat per a elaborar, implementar i avaluar projectes d’intervenció psicopedagògica que s’adeqüin a les necessitats i les característiques específiques del col·lectiu o les persones sobre les  quals ha de recaure la intervenció proposada.
Des del primer moment que el meu projecte ha estat ben valorat pels tutors, tant del centre com de la UOC, i per tant m’abellia molt dur-lo a terme.
El plantejament ha estat reflexat al blog, fonamentant i donant les raons per les quals anava a treballar al voltant de les dificultats lingüístiques dels alumnes del centre, doncs es va observar durant el primer pràcticum, que hi havia gran nombre d’alumnes que presentaven aquests tipus de dificultat.
Moltes de les entrades del blog han versat sobre argumentacions, explicacions i descripcions de la implementació del projecte, pense que en la seua majoria el blog pretenia aquest objectiu: donar a conèixer el meu procés durant aquests mesos i personalment estic molt satisfeta de com he anat desenvolupant les entrades; a mi m’han servit per ser més conscient del treball que anava fent setmanalment al centre.
També vaig haver de fer certs canvis sobre el pla de treball inicial, doncs la fase d’implementació la vàrem haver d’allargar una mica per tal de poder aconseguir els objectius proposats, sempre pensant en el millor per als alumnes. Aquests canvis han sigut possible perquè ha hagut una reflexió i avaluació fase a fase, tal i com intente reflectir al blog quan parle de conclusions de les fases.
El que m’ha faltat, ha sigut implementar les últimes dues fases, en un altra entada explicaré els motius.

No hay comentarios:

Publicar un comentario