Arribades a estes
dades, ens toca fer una mica de vista enrere i reflexionar sobre aquest procés.
Per a valorar, seguint les indicacions de la tutora, faré servir les
competències que aparèixer a la rúbrica de la pac 2.
COMPETÈNCIES
|
VALORACIÓ
I AUTOAVALUACIÓ
|
1.
Capacitat per cercar , tot utilitzant fonts
rigoroses, la informació teòrica i legislativa pròpia d’un àmbit concret
d’intervenció psicopedagògica, per analitzar-la i per relacionar els conceptes que se
n’extreuen amb les característiques concretes del context de treball.
|
Al llarg de les pràctiques, el que he hagut
de cerca sobretot ha sigut informació sobre les proves estandaritzades que he
utilitzat: WISC, TALE i ELO, aquesta informació m’ha sigut proporcionada per
la psicopedagoga del centre, extreta dels manual d’aplicació de les mateixes
proves i d’alguns resums que ella tenia.
Per altra banda, del llibre proporcionat
per la tutora de la UOC, Ensenyar
llengua de Daniel Cassany, també he extret alguna informació respecte al
tema central de la meua intervenció que és lectoescriptura.
També he fet servir a Gianni Rodari i el
seu llibre Gramàtica de la fantasia
per extreure activitats per treballar aspectes de lectura i escriptura. I el
llibre de El elemento de Ken
Robinson hem va servir per extreure certs aspectes metodològics, que usen
també en el meu centre, i que versen sobre prioritzar els punts forts de l’alumne
per tal que pugui millorar els seus punts febles.
Per tot açò, considere que he fet ús de
varies fonts per tal de dur a terme la intervenció al llarg d’aquestes mesos.
|
2.
Capacitat per elaborar i sintetitzar informació especialitzada
(els fenòmens estudiats, les accions que se’n deriven, etc.), de forma clara
i coherent, tot utilitzant els instruments específics habituals de l’àmbit
professional, com ara informes i d’altres documents escrits.
|
El major repte pensant en aquesta capacitat
d’elaborar i sintetitzar ha sigut en la fase 4 quan he hagut de plasmar els
resultats dels test i elaborar els informes.
El treball de plasmar tots els resultats en
una taula va ser molt sintètic i quan li’l vàrem ensenyar a la psicopedagoga,
ens va felicitar, doncs diu que era una taula que qualsevol professional que
la mire, podria fer-se una idea de les dificultats de l’alumne. Aquest comentari
va ser molt alentidor i va ajudar a seguir amb la redacció de l’informe, el
qual després va tornar a revisar abans de parlar amb els pares.
Pense que he elaborat informació precisa,
clara i coherent sobre les tasques que havia de fer en cada alumne respecte a
la detecció de les seues dificultats.
|
3.
Capacitat per a analitzar i descriure les realitat complexes i
els aspectes clau de l’activitat psicopedagògica que duu a terme una
determinada institució en un àmbit d’intervenció, tot integrant els coneixements assolits
en les assignatures cursades al llarg del programa.
|
Tot el blog està estructurat de manera que
s’identifiquen clarament les entrades depenent de la fase que s’ha treballat.
Les fases són les indicades per la tutora,
les quals ens ajuden a dur a terme l’activitat psicopedagògica, doncs cal una
bona estructuració de les tasques que s’han de fer, incloent objectius,
activitats, indicadors... per tal de poder anar fent reflexió durant les
fases que s’estan implementant.
He de dir que fins al moment, eixes fases
les tenia com a “teoria”, les havia usat en altres assignatures, però em
costava de recordar, però hui és el dia que no cal “mirar el paper”, doncs
com ja les he dut a la pràctica, em són molt més properes i significatives,
havent pogut incloure altres coneixement de les assignatures, com models d’intervenció, diagnòstic en
educació o noves tecnologies.
|
4.
Capacitat per analitzar en profunditat una
intervenció psicopedagògica concreta (habitualment portada a terme pel tutor
del centre), no des d’una perspectiva individual sinó aplicant un model
d’anàlisi que afavoreixi la construcció del context a partir de la
col·laboració amb altres persones i professionals.
|
Respecte aquest punt, he d’apuntar que vaig
fer més anàlisis del treball del psicopedagog del centre als treballs del
pràcticum l.
Aquests mesos, a l’estar en el mateix
centre i conèixer ja la dinàmica de treball, que cal dir, s’inclou dins d’un
model d’intervenció educacional i constructiu, doncs la meua tutora sempre
ens ha dit que hi ha que prioritzar que els aprenentatges que s’aconsegueixin
siguin el més funcionals possible i que parteixen de la motivació i
interessos dels alumnes que tenim.
No he fet referència expressa, però si que
de manera implícita, moltes entrades del blog han versat sobre aquestes
idees, parlant sobre els interessos dels alumnes per captar la seua atenció i
poder treballar amb ells els seues punts febles.
|
5.
Capacitat per a adoptar un comportament ètic amb les persones, les institucions i la
pràctica professional, tant pel que fa als
plantejaments teòrics com a la pràctica psicopedagògica, tot respectant
i aplicant els principis i les normes deontològiques de la
professió.
|
Al llarg de totes les pràctiques, sempre
hem respectat molt a tots els alumnes, i a les seues famílies, cenyint-nos a
les indicacions i recomanacions que ens deia la tutora. De fet, una de les
famílies no va acceptar que nosaltres estiguérem amb el seu fill i no va
haver cap problema per la meua part. Tots els informes i documents que hem
vist del centre, han sigut tractat amb el màxim de respecte, sense jutjar; i
sempre usant pseudònims per tal de preservar la identitat dels alumnes.
Les reunions que hem fet amb la
psicopedagoga, han sigut sempre respectat l’horari establert, i donant
prioritat a les sessions amb els alumnes; a més d’intentar sempre dur
preparades les tasques o preguntes i dubtes a eixes reunions nostres. Açò
feia que fossen reunions productives.
|
6.
Capacitat per a elaborar, implementar i avaluar projectes d’intervenció psicopedagògica
que s’adeqüin a les necessitats i les característiques específiques del
col·lectiu o les persones sobre les
quals ha de recaure la intervenció proposada.
|
Des del primer moment que el meu projecte
ha estat ben valorat pels tutors, tant del centre com de la UOC, i per tant m’abellia
molt dur-lo a terme.
El plantejament ha estat reflexat al blog,
fonamentant i donant les raons per les quals anava a treballar al voltant de
les dificultats lingüístiques dels alumnes del centre, doncs es va observar
durant el primer pràcticum, que hi havia gran nombre d’alumnes que
presentaven aquests tipus de dificultat.
Moltes de les entrades del blog han versat
sobre argumentacions, explicacions i descripcions de la implementació del
projecte, pense que en la seua majoria el blog pretenia aquest objectiu:
donar a conèixer el meu procés durant aquests mesos i personalment estic molt
satisfeta de com he anat desenvolupant les entrades; a mi m’han servit per
ser més conscient del treball que anava fent setmanalment al centre.
També vaig haver de fer certs canvis sobre
el pla de treball inicial, doncs la fase d’implementació la vàrem haver d’allargar
una mica per tal de poder aconseguir els objectius proposats, sempre pensant
en el millor per als alumnes. Aquests canvis han sigut possible perquè ha
hagut una reflexió i avaluació fase a fase, tal i com intente reflectir al
blog quan parle de conclusions de les fases.
El que m’ha faltat, ha sigut implementar
les últimes dues fases, en un altra entada explicaré els motius.
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario